Ordlista för reklam
Du kommer att lära dig
Lär dig mer om vad vanliga reklamtermer och initialer betyder. För Klaviyo-specifika termer, se vår Klaviyo-ordlista, eller för tekniska termer, se vår tekniska ordlista.
AA
A/B-testning: en metod för att jämföra olika alternativ för att avgöra vilket som är mest framgångsrikt för att uppnå ett mål (t.ex. öppningar, klick eller köp). En marknadsförare kan till exempel A/B-testa två ämnesrad för att se vilken som ger störst öppningsfrekvens eller testa ett erbjudande med 30% rabatt och ett erbjudande med 50% rabatt för att se vilken som ger störst vinst.
genomsnittligt ordervärde: står för genomsnittligt ordervärde, vilket är vad en kund i en butik i genomsnitt spenderar på en order.
Attribution : källa till en kund eller ett köp. Till exempel, är denna order på 50 USD hänförlig till en Facebook-annons, en e-post, ett sms eller en organisk Google-sökning? Mer sofistikerade modeller skiljer mellan first-touch attribution (det första engagemanget en kund hade med ditt företag) och sista klick-attribuering (det senaste före köpet).
BB
B2B: står för business to business. Beskriver företag som säljer till andra företag (snarare än till enskilda konsumenter). Klaviyo är ett B2B-företag eftersom vi säljer programvara till andra företag.
B2C: står för business to consumer (företag till konsument). Beskriver företag som säljer till konsumenter (i motsats till andra företag). Chubbies är ett B2C-företag eftersom de säljer korta shorts till konsumenter.
Bootstrapped: ett bootstrapped företag drivs med hjälp av de initiala bidragen från grundarna och inkomst som sedan genereras av verksamheten. Företaget kan också ta upp lån från banker eller leverantörer för att finansiera verksamheten utan att ge upp eget kapital. Ett riskkapitalfinansierat företag säljer däremot aktier mot kontant betalning och kan gå med förlust samtidigt som det ökar sina kostnader för marknadsföring och andra utgifter.
avvisningsfrekvens: andelen webbplatsbesökare som lämnar webbplatsen efter att endast ha tittat på en enda sida, vilket kan tyda på bristande intresse. marknadsförare strävar generellt efter att minimera avvisningsfrekvensen .
märkesambassadör: en person med en formell relation till ett företag som förespråkar det företaget online eller offline. märkesambassadör ersättning kan ske i form av betalning eller gratisprodukter.
CC
CAC: står för kundanskaffningskostnad, vilket är hur mycket det kostar (potentiellt genom annonsering till många personer) att förvärva en betalande kund. Även känd som kostnad per förvärv (CPA).
kanal: Det här kan vara en svår term att få grepp om eftersom den används på flera olika sätt. Inom detaljhandeln är en vanlig användning de arenor där varor säljs. Du kan till exempel sälja dina produkter via två kanaler: din webbplats och din fysiska butik. En annan vanlig användning av ordet avser olika marknadsföringsmetoder. Din marknadsföringskanal kan till exempel vara betald sökning, organisk sökning, e-post och direktpost.
kundlivstidsvärde: står för kundlivstidsvärde, eller det belopp som en kund kommer att spendera över all tid. Om ditt kundlivstidsvärde till exempel är 100 USD och ditt genomsnittliga första beställningsvärde är 30 USD, kan det vara bekvämt för dig att ha ett CAC på 30 USD (se ovan) även om du kommer att förlora pengar på den första beställningen.
COGS: står för cost of goods sold (kostnad för sålda varor). Även om det är viktigt att titta på den totala inkomst som genereras är det också viktigt att förstå hur mycket det kostade företaget att producera eller köpa dessa varor. Om det till exempel kostar 2 USD att tillverka varje pryl och du sålde 3 000 av dem, är din kostnad för sålda varor 6 000 USD.
Kohort: en tidsbaserad grupp av kund- eller webbesökare. Till exempel utgör kund som köpte för första gången i februari 2019 en specifik kohort. Kohorter är användbara för att jämföra beteendet hos olika kundgrupper över tid. Om du till exempel tittar tillbaka kan det genomsnittliga antalet order per kund under 12 månader för dina årskullar i april, maj och juni 2018 vara 1,8, 1,2 och 1,9. Du skulle sedan undersöka varför majkohorten uppförde sig mycket annorlunda än april- och junikohorterna.
konvertering: att få medlemmar i en grupp att vidta en önskad åtgärd, som att anmäla sig till en e-postlista eller köpa en vara på en webbplats. Används ofta som "konverteringsfrekvens" för att hänvisa till att få en viss procentandel av webbplatsbesökarna att göra ett köp.
CPA: står för cost per acquisition, vilket är hur mycket det kostar att annonsera (potentiellt till många personer) för att skaffa en betalande kund. Även känd som kundanskaffningskostnad (CAC).
CPL: står för kostnad per lead. Om ett företag betalar för annonsering med en CPL-modell betalar de för varje gång en potentiell kund tillhandahåller sin kontaktinformation (i motsats till, säg, CPC, där de betalar varje gång någon klickar på deras annons). Används oftast för dyrare produkter med en längre försäljningscykel eller för varumärken som vill driva bloggprenumeranter.
CPM: står för cost per thousand (bokstavligen: cost per mille). Används inom reklam för att ange hur mycket ett företag betalar för 1.000 Intryck, vilket innebär att annonsen visas 1.000 gånger. (M = 1.000 i romerska siffror. I finansiella dokument är $1MM = en miljon dollar eftersom 1.000 x 1.000 = 1.000.000).
Kreativt: När ett företag skapar webbplatsinnehåll, meddelanden eller annonser kan "kreativ" användas som ett substantiv för att hänvisa till texten (ord) och bilderna: "Är reklamen klar för Memorial Day-kampanjen?"
CRO: står för konverteringsfrekvensoptimering, vilket innebär att man gör förändringar på en webbplats för att öka andelen besökare som vidtar önskad åtgärd (vanligtvis ett köp).
CTA: står för call to action (uppmaning till handling). I ett sms/mms, e-post, annons eller på en webbplats är en CTA det språk som försöker få mottagaren/läsaren/besökaren att göra något specifikt. Till exempel är knappen "Köp nu" i ett e-postmeddelande en CTA.
klickfrekvens: står för klickfrekvens. Används för annonser, sms/mms och e-post. För en annons är klickfrekvensen normalt antalet klick dividerat med antalet Intryck. För e-post- och textmeddelande är klickfrekvensen antalet klick dividerat med antalet öppnade meddelanden. (Det är viktigt att notera att klickfrekvens är en annan term och beräknas som antal klick dividerat med antal levererade meddelanden. Det är viktigt att klargöra vad folk menar när de pratar om klick).
DD
Displayannonsering: en displayannons, även känd som en bannerannons, är en form av online betald reklam som vanligtvis är en designad bild eller ett foto och en kopia. Tittarna kan sedan klicka på bilden med kampanjen för att komma till motsvarande målsida.
DTC: står för direkt till konsument, det vill säga att sälja direkt till kund. Används vanligtvis för att hänvisa till försäljning via ett företags egen webbutik. Även känd som D2C. Traditionellt sett har de flesta B2C-varumärken (till exempel Tide från P&G) fokuserat på att få placering i kanaler som kontrolleras av andra företag, till exempel detaljhandelsbutiker. Digitalt infödda varumärken (som Outdoor Voices) började från grunden som DTC-företag och skapade direkta relationer med sina kunder.
Dropship: en metod för detaljhandelsuppfyllelse där en butik säljer en produkt som den inte har i lager utan istället får den skickad direkt till köparen från en tredje part. Säljaren interagerar således aldrig direkt med produkten.
EE
Förtjänad media: publicitet och publicerat innehåll som du inte betalar för eller skapar själv. Istället "förtjänar" du det från personer som journalister, kund och sociala media influencers. En intervju i Bra Morning America och en tweet från en kund är båda exempel på förtjänad media. Men att skriva om din produkt på din egen blogg är inte förtjänat media - det är Owned media.
EBITDA: står för resultat före räntor, skatt, avskrivningar och amorteringar. Om ett företag till exempel har en inkomst på 100.000 kronor och spenderar 100.000 kronor på varukostnader, frakt, marknadsföring, omkostnader etc. och räntebetalningar, kommer det totala resultatet (vinsten) att vara noll. Om 10 000 USD av dessa utgifter är ränta på ett lån (och skatt, avskrivningar och amorteringar är noll), kommer företagets EBITDA att vara 10 000 USD.
FY: står för räkenskapsår. Exempel: FY19 = räkenskapsåret 2019. Ett företag kan börja och sluta sitt räkenskapsår på en cykel som skiljer sig från kalenderåret. Om du är osäker, fråga - Black Friday kan faktiskt vara en del av Q2 för dem.
GG
Google analys: även känt som GA, Google analys är ett allmänt använt system för spårning av åtgärder som äger rum på en webbplats eller mobilapp. GA är till exempel den plats dit många marknadsförare går för att se uniques (se nedan) per dag eller konvertering per dag. Andra tjänster som retail företag kan använda för detta ändamål inkluderar Adobe analys (tidigare Omniture).
Bruttovinst: inkomst minus kostnad för sålda varor och tjänster (se ovan). Tar inte hänsyn till marknadsföringskostnader eller allmänna omkostnader Konto endast det direkta arbete och material som krävs för att skapa produkten. Om det kostar 4 USD att tillverka ett mobilskal och du säljer det för 12 USD, blir bruttovinsten 8 USD. (Om du tittar på Shark Tank har du kanske lagt märke till att hajarna ofta frågar om bruttomarginalen, som är: (inkomst: cogs)/inkomst. I det här exemplet skulle det vara: (12-4 $)/12 $= 66,6%
GWP: står för gift with purchase (gåva vid köp). När kunden köper något (eller spenderar en viss summa) får de något annat gratis. Förekommer ofta inom skönhetsindustrin.
HH
Hjältebild: en stor rubrik- eller bannerbild högst upp på en webbsida.
II
Influencer marketing: ett brett begrepp som innebär att man engagerar röststarka och inflytelserika personer i ett företags omvärld för att marknadsföra sina produkter. Dessa engagemang kan vara betalda, obetalda eller i utbyte mot gratisprodukter.
KK
Nyckelord: detta är en term som dyker upp i några olika marknadsföringskanaler, inklusive SEO och PPC. Det handlar om en term som någon kan skriva in på Google när de söker efter en produkt eller ett svar. Det finns två typer av Nyckelord: branded och non-branded. Branded avser när en Nyckelord med varumärkesnamnet används (Klaviyo e-postmarknadsföring) medan non-branded inte har någon varumärkesmodifierare ("e-postmarknadsföring").
nyckeltal: står för nyckeltal. Detta är en mättal som ett företag har identifierat som särskilt betydelsefull för att mäta sina resultat. Exempel på nyckeltal för marknadsföring: trafik på webbplatsen, tid på webbplatsen, genomsnittlig sessionslängd.
LL
målsida: en webbsida som är utformad för att ta emot besökare som kommer från en viss källa (t.ex. en viss Facebook-annons) eller i ett visst syfte. Sidan kan vara eller inte vara en del av butikens primära webbplats. Vanligtvis minimerar den distraktioner, upprepar källans språk och är utformad för att få besökaren att vidta en enda väldefinierad åtgärd, till exempel att uppge sin e-postadress/telefonnummer eller göra ett köp.
Livscykel: stadierna i relationen mellan en konsument och ett företag, från att upptäcka företaget för första gången till att helst bli en återkommande köpare och förespråkare. kundlivscykeln är ett ramverk som hjälper marknadsförare att interagera med olika kundföretag på ett lämpligt sätt.
MM
Merchandiser: roll som är vanligast i större detaljhandelsföretag. Beskrivningarna kan variera beroende på företag, men ofta fokuserar en product merchandiser på produktsortiment, prissättning, marknadsföring och lagerhållning, medan en website merchandiser fokuserar på hur produkterna representeras på en webbplats genom bilder, texter och användarupplevelse.
OO
Organisk: Med organisk trafik till en webbplats avses besök som kommer från personer som söker efter något med hjälp av en sökmotor och sedan klickar på obetalda ("organiska") resultat. Om någon till exempel söker efter "sms-marknadsföring idéer" och klickar på ett sökresultat för ett blogginlägg på Klaviyo, skulle det besöket betraktas som organiskt. Däremot, om personen klickade på en Klaviyo-annons, skulle det betraktas som betald trafik.
omnikanalmarknadsföring: med omnikanal avses en försäljningsstrategi i flera kanaler som ger kunden en integrerad shoppingupplevelse. Kunden kan handla online från en stationär eller mobil enhet, via telefon eller i en fysisk butik, och upplevelsen kommer att vara sömlös.
Owned marketing: ett sätt att marknadsföra där ett företag fokuserar strategiskt på kanaler som de kontrollerar (inklusive deras webbplats, e-post/sms och app om tillämpligt) och använder den data de har för att skapa och stärka kundrelationer. De erfarenheter som skapas med hjälp av dessa data är avgörande för den övergripande framgången. En kontrasterande strategi kan innebära att man förlitar sig starkt på att sälja via Amazon, driva inköp via Google- eller Meta-annonser eller använda tredjepartsdata för att underlätta dessa marknadsföringsåtgärder.
Owned media: Publicerat innehåll som ett företag har skapat på kanal som det kontrollerar, inklusive deras webbplats, deras app och deras egna sociala media kanal.
PP
5 Ps: avser produkt, pris, människor, plats och marknadsföring. En modell för att förstå de viktigaste komponenterna i marknadsföring: vad du säljer, hur mycket det kostar konsumenten, vem du säljer det till, var du säljer det och hur du får människor att få reda på det och köpa det.
P& L: står för profit and loss (vinst och förlust). A P&L är en finansiell rapport som ger en översikt över dina inkomster, utgifter och kostnader som ackumulerats under en viss tidsperiod (t.ex. ett kvartal eller ett år).
Betald media: publicerat innehåll som ett företag har betalat för: annonser, innehåll som de har betalat för att marknadsföra, innehåll som skapats av betalda influencers.
PPC: står för pay per click. I denna annonseringsmodell betalar ett företag för varje klick på deras annons. Används ofta för att hänvisa till Google Ads.
persona: en genomtänkt och väl underbyggd modell som speglar en typ av kund som ett företag ofta säljer till. Kan innehålla detaljer som ger en bild av deras dagliga liv, värderingar och preferenser.
Product finder: ett pedagogiskt jämförelseverktyg eller en enkät som ibland används på en webbplats och som kan hjälpa en kund att hitta rätt produkt för dem.
RR
ROAS: st år för avkastning på annonsutgifter. Om du spenderar 300 USD på Facebook-annonser och tjänar 1500 USD blir din ROAS 5 (eller 500%). Uttryckt på ett annat sätt, du tar in $ 5 i inkomst för varje $ 1 av Facebook-annonsutgifter. Användbar för att jämföra en marknadsföringskanal med en annan eller flera kampanjer.
avkastning på investeringen: står för avkastning på investeringen.
RFM: avser återkommande, frekvens, monetärt värde. Det här är en marknadsföringsmodell som lyfter fram tre kundattribut: Hur länge sedan var det de gjorde ett köp? Hur ofta köpte de? Hur mycket spenderade de? RFM är användbart för att fundera över hur man segment en publik.
retargeting: behavioral retargeting (även känd som behavioral remarketing, eller helt enkelt som retargeting) är en form av online riktad reklam där annonser riktas till konsumenter baserat på deras tidigare handlingar, till exempel att besöka en webbplats eller titta på en specifik produkt på den webbplatsen.
SS
segmentering: ett sätt att dela in en publik i mindre grupper baserat på gemensamma egenskaper eller beteenden, ofta med målet att kommunicera med dem på ett sätt som är riktat mot den egenskapen eller det beteendet. Vanliga segment kan vara förstagångsköpare eller VIP.
SEM: står för search engine marketing (marknadsföring av sökmotorer ) .SEM är samlingsnamnet för annonsering som sker i sökmotorer. SEM kombinerar två typer av sökbaserad marknadsföring, sökmotoroptimering och pay per click-annonsering. I Google finns det andra typer av annonsering, till exempel display och YouTube, men de är angränsande till SEM.
SEO: står för sökmotoroptimering. Avser metoder som ett företag kan använda för att uppdatera sin egen webbplats (eller få länkar tillbaka till sin webbplats från andra webbplatser) för att förbättra hur och var de dyker upp i organiska sökningar. Ändringarna kan vara synliga eller osynliga för webbplatsens besökare.
SG& A: står för försäljnings-, administrations- och allmänna kostnader (expense). Marknadsföring ingår här, liksom alla andra kostnader som inte är direkt kopplade till tillverkning av produkter eller utförande av tjänster.
SKU: uttalas "skew" och är en förkortning för " stock keeping unit". Det hänvisar till en specifik produkts unika identifieringskod. Ett SKU-nummer kan också innehålla specifik identifieringsinformation. En butik kan säga: "Vi har 3 000 SKU:er", vilket betyder 3 000 enskilda produkter. Observera att en blå V-ringad tröja i storlek S kan ha en annan SKU än samma tröja i storlek M.
Sociala bevis: bevis för att andra människor har haft en bra upplevelse av ett företag, en tjänst eller en produkt. kund testimonials strategiskt placerade på webbplatser, i annonser eller e-post är en vanlig form av socialt bevis och kan öka konverteringsfrekvensen.
TT
spårningspixel: kod som läggs till på en webbplats och som skickar spårningsinformation tillbaka till en källa. När ett företag till exempel annonserar via Facebook har de möjlighet att lägga till en spårningspixel på sin webbplats. Den skickar information tillbaka till Facebook om de besökare som kom till webbplatsen via en annons och därefter vidtog den önskade åtgärden. Det är med hjälp av den här tekniken som annonsmotorerna på Facebook och Google kan rapportera tillbaka och optimera resultaten (t.ex. försäljning på 1 000 USD eller 5 insamlade leads).
Transaktionellt: meddelande som skickas som en funktion av köpprocessen. Exempel på detta är en orderbekräftelse eller ett leveransmeddelande. Observera att någon måste anmäla sig för att ta emot transaktionella sms-meddelanden men behöver inte anmäla sig för transaktionell e-post.
Top of the tratt: hänvisar till en modell av marknadsföringen tratt. "Top of the tratt" avser konsumenter som befinner sig i ett tidigt skede av att lära sig om företaget och som ännu inte har Engagerat sig i någon större utsträckning eller gjort ett köp.
UU
Unika besökare: används även som "unika webbplatsbesökare" eller "uniques" och avser antalet olika personer som har gjort något. Till exempel kan ett företag ha 10.000 totala besök på webbplatsen under en vecka men 3.500 unika besökare under samma tid eftersom många gick tillbaka mer än en gång. (Se även Besök, nedan.)
Användargenererat innehåll: Även känt som användargenererat innehåll (UGC). Från Curata: Allt innehåll som skapas av obetalda bidragsgivare. Det kan handla om allt från bilder, videor och blogginlägg till vittnesmål och diskussionsforum. Användargenererat innehåll skapas eller laddas vanligtvis upp online, där det lätt kan delas.
UTM-parameter: Identifierande text som läggs till i en URL och som underlättar senare attribution. (Namnet UTM (Urchin Tracking Module) kommer från UTM (Urchin Tracking Module). Urchin förvärvades av Google 2005 och blev Google analys). Exempel: www.XYZ.com?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=summer-sale
VV
Besök: ett besök är en registrering av en handling av någon som anländer till din webbplats. En person som besökte en webbplats tre gånger skulle ha genererat tre besök, men skulle bara räknas som en unik besökare.
YoY: står för year over year (år över år). Mätning för att följa tillväxten. Använd den för att jämföra resultaten från en tidpunkt i år med samma tidpunkt förra året. Exempel: för att hitta YoY-tillväxt för maj skulle du använda denna formel: ((Försäljning maj 2019 - Försäljning maj 2018)/Försäljning maj 2018)*100. Till exempel, om försäljningen i maj 2019 var 10 000 USD och försäljningen i maj 2018 var 5 000 USD, skulle YoY-tillväxten vara ((10 000 USD - 5 000 USD)/5 000 USD)*100 = 100%.
YTD: står för year to date och avser resultat från början av året till dags dato.
Ytterligare resurser